MAPA SERWISU

O NAS
TRASY
PLANOWANE
GALERIA
TESTY
POCZĄTEK
LINKI
ZASŁYSZANE
NASZE ROWERY
RÓŻNE
NAPISZ DO NAS
CO NOWEGO


TopLista - oddaj swój głos
--== Toplista Polskich stron rowerowych ==--
Toplista rowerowych stron WWW - bikeworld.pl

Księga gości

pl.rec.rowery


Porady

Mechanik - konserwacja, regulacja

  1. Opony
  2. Obręcze
  3. Piasty
  4. Stery
  5. Suport
  6. Korby
  7. Łańcuch
  8. Pedały

Piasty

To bardzo odpowiedzialne elementy roweru. To dzięki nim koło się kręci. Dobre, drogie piasty posiadają łożyska maszynowe. Ich zaletą jest bardzo niewielki opór toczenia, niska masa oraz to, że są właściwie bezobsługowe. Łożyska maszynowe mają budowę zamkniętą, w środku, za uszczelnieniem znajduje się smar. Gdy wystąpią na łożysku większe luzy, nie da się ich skasować, łożysko trzeba wymienić na nowe. Inaczej sprawa się przedstawia w tradycyjnych piastach, gdzie występują tzw. łożyska stożkowe. Są bardzo trwałe i łatwe w obsłudze (zazwyczaj dużo tańsze od piast na łożyskach maszynowych).
Smar w łożyskach piast należy wymieniać średnio co 2000-3000 km (w zależności od warunków pogodowych), a przy niższych przebiegach przynajmniej raz w sezonie. Należy pamiętać o tym, że dodanie smaru nie jest wystarczającym sposobem na nasmarowanie piasty.

Kolejność czynności:
  • najpierw zdejmujemy wszystkie uszczelnienia z piasty, gumowe bądź plastikowe
  • za pomocą płaskich kluczy odkręcamy nakrętkę kontrującą i zdejmujemy ją, następnie wykręcamy konus
  • ostrożnie wyciągamy oś na czystą szmatkę
  • czyścimy wszystkie części, w tym kulki środkiem odtłuszczającym (nafta, benzyna, rozpuszczalnik do farb nitro - uwaga! opary są bardzo szkodliwe)
  • po dokładnym umyciu wszystkich elementów należy je wytrzeć bądź wysuszyć, a następnie poddać dokładnym oględzinom - jakiekolwiek nierówności czy wżery na konusie bądź kulkach dyskwalifikują dany element do ponownego zamontowania
  • sporą ilością smaru (polecam produkt Finish Line'a - Teflon-Fortified Grease <-- patrz SMAROWANIE) wypełniamy bieżnie, układamy w nich kulki, jakby przyklejając je
  • ostrożnie wkładamy z powrotem oś i w odwrotnej kolejności montujemy konus, podkładki i kontrę
  • ręką kontrolujemy luz na konusach, za pomocą kluczy usuwamy go
  • operację powtarzamy, aż luzy znikną, a piasta będzie obracać się bez oporów
  • na końcu mocno dokręcamy kontrę.
Poprzednia strona