To bardzo odpowiedzialne elementy roweru. To dzięki nim koło się kręci. Dobre, drogie piasty posiadają łożyska maszynowe.
Ich zaletą jest bardzo niewielki opór toczenia, niska masa oraz to, że są właściwie bezobsługowe. Łożyska maszynowe mają budowę
zamkniętą, w środku, za uszczelnieniem znajduje się smar. Gdy wystąpią na łożysku większe luzy, nie da się ich skasować, łożysko trzeba wymienić na nowe.
Inaczej sprawa się przedstawia w tradycyjnych piastach, gdzie występują tzw. łożyska stożkowe. Są bardzo trwałe i łatwe w obsłudze (zazwyczaj dużo tańsze
od piast na łożyskach maszynowych).
Smar w łożyskach piast należy wymieniać średnio co 2000-3000 km (w zależności od warunków pogodowych), a przy niższych przebiegach
przynajmniej raz w sezonie. Należy pamiętać o tym, że dodanie smaru nie jest wystarczającym sposobem na nasmarowanie piasty.
Kolejność czynności:
najpierw zdejmujemy wszystkie uszczelnienia z piasty, gumowe bądź plastikowe
za pomocą płaskich kluczy odkręcamy nakrętkę kontrującą i zdejmujemy ją, następnie wykręcamy konus
ostrożnie wyciągamy oś na czystą szmatkę
czyścimy wszystkie części, w tym kulki środkiem odtłuszczającym (nafta, benzyna, rozpuszczalnik do farb nitro - uwaga! opary są bardzo szkodliwe)
po dokładnym umyciu wszystkich elementów należy je wytrzeć bądź wysuszyć, a następnie poddać dokładnym oględzinom - jakiekolwiek nierówności czy wżery
na konusie bądź kulkach dyskwalifikują dany element do ponownego zamontowania
sporą ilością smaru (polecam produkt Finish Line'a - Teflon-Fortified Grease <-- patrz SMAROWANIE) wypełniamy bieżnie,
układamy w nich kulki, jakby przyklejając je
ostrożnie wkładamy z powrotem oś i w odwrotnej kolejności montujemy konus, podkładki i kontrę
ręką kontrolujemy luz na konusach, za pomocą kluczy usuwamy go
operację powtarzamy, aż luzy znikną, a piasta będzie obracać się bez oporów