Suport to popularna nazwa tzw. wkładu suportowego, a więc tego elementu, na którym zamontowane są korby. Rozróżnia się dwa podstawowe rodzaje suportów:
tradycyjny, w postaci osi, misek łożyskowych z bieżniami i kulek, oraz tzw. pakiet suportowy. Ten ostatni to teoretycznie nierozbieralny element, który
w przypadku uszkodzenia bądź zużycia wymienia się na nowy.
W większości produkowanych obecnie rowerów, korby mocuje się na wcisk na osi o przekroju kwadratowym. W ostatnich latach pojawiły się nowe trendy, korby coraz częściej łączy się z
osią suportu za pomocą wielowypustu. Rozróżnia się tutaj dwa podstawowe standardy:
- ISIS - system stosowany przez Bontrager, FSA, Race Face i Truvative
- OCTALINK - wzór Shimano udostępniony m.in. FSA, Ritchey, Roox
Starsze rowery, w czasach świetności PRL-u, miały korby mocowane na klinie... tragedia...
Tradycyjne suporty należy konserwować co najmniej 3-4 razy w sezonie. Nie mają one praktycznie żadnych uszczelnień, do środka dostaje się brud, a smar dość szybko jest wymywany z łożysk.
Pakietów właściwie nie konserwuje się. W przypadku wystąpienia luzów, zgrzytów i innych niepokojących zjawisk wymienia się go na nowy. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest nieporównywalnie
bardziej trwały od suportów tradycyjnych.
Aby zdemontować korby i pakiet suportowy musisz mieć co najmniej dwa narzędzia: specjalny ściągacz do korb oraz klucz do wkładu suportowego (narzędzia No Name to koszt kilkunastu zł/szt., patrz
rozdział NARZĘDZIA). Nie wolno tego robić żadnymi innymi narzędziami (np. ściągaczami do łożysk). Skutek takiej operacji może być naprawdę opłakany.
Do rozkręcenia tradycyjnego suportu potrzebny jest komplet kluczy od roweru starszego typu (takie płaskie, wytłaczane z blachy), albo tępy wkrętak i młotek. Można też poradzić sobie
dużym kluczem szwedzkim.
Wymiana pakietu suportowego:
odkręcamy śruby mocujące korby, najczęściej imbus 8 mmm, ewentualnie klucz nasadowy (13 lub 14mm)
wkręcamy delikatnie ściągacz w ramię korby do oporu (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara)
za pomocą klucza płaskiego lub nastawnego (w zależności co mamy pod ręką) wkręcamy w korbę drugą część ściągacza, początkowo trzeba włożyć sporo siły, aby w ogóle ruszyć korbę, póĄniej idzie już
łatwiej
podobnie czynimy z drugą korbą zapamiętując położenie ramion korby w stosunku do osi suportu - przy montażu warto je obrócić o kąt 90o
teraz zabieramy się za pakiet przy pomocy specjalnego klucza z wielowypustem i klucza nastawnego (może być tradycyjny francuz ;-)
!UWAGA! Suport odkręca się od prawej strony pakietu zgodnie z ruchem wskazówek zegara (LEWY GWINT!), lewa miska ma prawy gwint (wykręcamy ją przeciwnie do ruchu wskazówek zegara)
mając wykręcony pakiet, dokładnie oczyszczamy jego gwint oraz gwint wewnątrz ramy, a następnie nakładamy na niego sporą ilość wodoodpornego smaru
całość skręcamy w odwrotnej kolejności pamiętając o kierunkach zakręcania suportu (nic na siłę!)
zakładamy korby na oś przestawiając je o 90o w stosunku do swego pierwotnego położenia - kwadrat osi będzie zużywał się równomiernie
dokręcamy mocno korby śrubami
po przejechaniu ok. 50 km jeszcze raz dokręcamy korby
Konserwacja tradycyjnego suportu:
ściąganie korb - patrz opis wyżej
odkręcamy pierścień kontrujący (taki z nacięciami) z mufy suportowej po lewej stronie za pomocą klucza rowerowego o odpowiednim kształcie lub klucza szwedzkiego z dużym rozstawem szczęk
(ewentualnie za pomocą tępego wkrętaka i młotka)
wykręcamy miskę łożyskową, wyciągamy koszyczek z kulkami oraz oś
podobnie postępujemy z prawą stroną suportu, niekoniecznie trzeba odkręcać prawą miskę (uwaga! może być lewy gwint!) - z lewej strony można spokojnie dojść do łożyska
wszystko dokładnie myjemy np. w nafcie, ze starego smaru i brudu (jeżeli prawa miska nie była wykręcana, wycieramy ją czystą szmatką)
sprawdzamy stan kulek i powierzchni ich styku z osią i miskami, jeżeli nierówności na bieżniach są duże, trzeba wymienić uszkodzone elementy
smarujemy wszystko wodoodpornym smarem i składamy do kupy
uwaga! bardzo często oś suportowa ma jeden koniec dłuższy, który powinien znajdować się od prawej strony roweru
SPOTYKANE DŁUGOŚCI OSI SUPORTOWYCH (Rowery Górskie Świata 1997, M. Utkin)
Podkreślone są odmiany występujące jako pakiety suportowe
Długość całkowita L
Strona lewa A
Środek B
Strona prawa C
107
-
-
-
110,5
-
-
-
111
26
57
29
112
26
57
30
112
28
51
32
113
29
52
31
115
-
-
-
116
28
57
32
118
29
56
32
118
32
52
37
120
29
56
34
122
32
53
27
122,5
-
-
-
123
30
56
37
123
28
57
39
124
32
56
37
125
29
56
38
127,5
28
57
42,5
133
37
56
39
133,5
38
57
39
SPOTYKANE WYMIARY MISEK ŁOŻYSK SUPORTOWYCH (Rowery Górskie Świata 1997, M. Utkin)