MAPA SERWISU

O NAS
TRASY
PLANOWANE
GALERIA
TESTY
POCZĄTEK
LINKI
ZASŁYSZANE
NASZE ROWERY
RÓŻNE
NAPISZ DO NAS
CO NOWEGO


TopLista - oddaj swój głos
--== Toplista Polskich stron rowerowych ==--
Toplista rowerowych stron WWW - bikeworld.pl

Księga gości

pl.rec.rowery


Porady

Mechanik - konserwacja, regulacja

  1. Opony
  2. Obręcze
  3. Piasty
  4. Stery
  5. Suport
  6. Korby
  7. Łańcuch
  8. Pedały

Korby

Większość korb wykonana jest ze stopów aluminium poprzez ciśnieniowe odlewanie do form, a następnie kucie w matrycach. Odkuwki następnie wędrują do pieców, gdzie likwiduje się naprężenia spowodowane odlewaniem i kuciem. Obróbka wykończeniowa to szlifowanie lub frezowanie. Shimano opracowało i opatentowało technologię produkcji korb pustych w środku (Hollowtech). Oprócz oczywistego zmniejszenia masy, uzyskuje się w ten sposób większą sztywność elementu.
Korby mogą być również produkowane ze stali, magnezu lub tytanu. Produkuje się je często z rur, które póĽniej ręcznie się spawa. Charakteryzują się one dużym potencjałem tłumienia drgań i sporą żywotnością. Jednak dobre korby stalowe czy tytanowe produkuje tylko kilka renomowanych firm na świecie (m.in. Syncros, Morati), a ze względu na przebieg procesu produkcji są bardzo drogie.
Korby kompozytowe powstają przez nawinięcie włókna węglowego na aluminiowy rdzeń. Są lekkie, ale niezbyt sztywne, a przy tym najczęściej koszmarnie drogie.
Przy zakupie nowych korb trzeba wziąć kilka spraw pod uwagę: do jakiego roweru będą przykręcone (różnica w konstrukcji w zależności od zastosowania: DH/DS, XC, FR, szosa) oraz ile kilometrów zamierzamy "wykręcać". To pytanie nie tylko o żywotność korb, ale również o możliwość wymiany i dostępność koronek. Jeśli korby mają taką możliwość, uchroni to nas przed sporym wydatkiem zakupu całego zestawu korb z koronkami, kiedy te ostatnie zużyją się. Istnieje kilka standardów mocowania koronek. Różnią się one średnicą rozstawu śrub mocujących:

  • Standard - pięcioramienny pająk (element łączący korbę z koronkami), średnica rozstawu otworów na koronki wynosi 110/74 mm.
  • Microdrive lub Compact - pięcioramienny pająk ze średnicą 94/58 mm.
    Zdarzają się też korby, które łączą oba powyższe systemy, wtedy rozstaw otworów wynosi 110/58 mm.
  • wzór XTR - czteroramienny pająk ze średnicą 112/68 mm
  • 4-arm - czteroramienny pająk ze średnicą 104/64 mm.

Ponadto trzeba pamiętać też o różnych systemach mocowania na osi suportowej (kwadrat, ISIS, OCTALINK - patrz wyżej.
Korby osadzone na tzw. kwadrat można ściągnąć tylko za pomocą specjalnego ściągacza (patrz rozdział NARZĘDZIA). Kolejność czynności opisana jest powyżej (Suport). Wkręcając ściągacz należy to robić naprawdę z wielkim wyczuciem - w przypadku uszkodzenia bądĽ zniszczenia gwintu w korbie pozostaje jedynie nadzieja w ściągaczu do łożysk, który może uszkodzić korbę.
Przy ponownym montażu korb należy odwrócić oś suportową o 90o w stosunku do poprzedniego położenia - bieżnie łożysk osi suportowej będą zużywać się równomiernie.
Koła łańcuchowe (koronki) muszą być montowane na korbie w odpowiedniej pozycji - do największego koła łańcuchowego przynitowany jest kołeczek, który powinien znaleĽć się od strony korby, aby chronić łańcuch przed wpadaniem pomiędzy koło łańcuchowe a korbę. Pozostałe koła łańcuchowe mają po stronie wewnętrznej zaznaczone wypustki, które powinny być skierowane w stronę korby. Jest to warunek konieczny dla uzyskania skokowej zmiany biegów (system Hyper Drive Shimano).
Po zainstalowaniu nowych korb, wymianie osi suportowej lub po rozłożeniu i ponownym złożeniu mechanizmu korbowego należy dokręcać je średnio co 50 km przez pierwszych 150 km i raz po następnych 200 km.

Poprzednia strona