Nie jest to wcale banalne pytanie. Jeżeli jedziesz spacerowym tempem do parku i spowrotem, to jest to w zasadzie obojętne.
Inaczej sprawa się przedstawia gdy jedziesz i to jedziesz w pełnym tego słowa znaczeniu. Człowiek w każdej chwili wydala z
siebie ciepło. Tym intensywniej je wydala im bardziej intensywnie się porusza. W zimne dni to ciepło jest oddawane szybciej,
w letnie - wiadomo - na odwrót. Jazda na rowerze przysparza wiele radochy, ale tylko wtedy, gdy dobrze czujesz się w ubraniu,
które masz na sobie. To, że w dżdżyste dni nie założysz, wybierając się na przejażdżkę, sztormiaka i kaloszy jest oczywiste.
W letnie upały można założyć krótkie luźne spodnie i bawełnianą koszulkę, ale kto raz tak zrobił, a przy tym mocno spocił,
szuka innego rozwiązania. Zwykłe, luźne spodenki potrafią się zahaczać o wszystkie wystające z roweru elementy, a mokra
bawełniana koszulka raz, że jest mało przyjemna, to jeszcze krępuje ruchy. Więc w co się ubrać?
Oto krótkie zestawienie i opis ubiorów stosowanych powszechnie w kolarstwie
Typowe kolarskie buty, a więc z systemem SPD czy innym "klikiem" powinny mieć sztywną podeszwę. Dzięki niej nie będą Cię bolały stopy po
wycieczce czy wyścigu. Muszą dobrze opinać stopę, najlepiej za pomocą sznurówek i rzepów (sprawdzony typ). Buty do MTB dzielą się na wyczynowe
i uniwersalne. Wyczynowe mają baaardzo sztywną podeszwę (co raczej nie sprzyja wygodnemu poruszaniu się bez roweru) oraz możliwość wkręcenia
w nią kołków, co zwiększa przyczepność w terenie. Uniwersalne natomiast przypominają zwykłe sportowe obuwie z tą różnicą, że mają podeszwę
usztywnioną wkładką z tworzywa oraz miejsce na zamocowanie bloków. Jeśli używasz tradycyjnych nosków, używaj obuwia z grubą i twardą podeszwą,
mającą jednocześnie dobrą przyczepność do platformy pedału.
ELEMENT
ZALETA
1. Miejsce zamocowania zatrzasku SPD
Tradycyjny but po usunięciu klapki zatrzasku staje się butem systemu SPD
2. Szycie przyszwy
Wygodne szycie zapewnia optymalne dopasowanie stopy
3. Przyszwa z nylonowej siatki i zamszu powlekanego poliuretanem
Elementy przyszwy o wysokiej wytrzymałości. Nylonowa siatka przepuszcza powietrze.
Mocny zamsz nie odkształca się nawet po zamoczeniu
4. Zapięcie na klamrę
Nowa regulowana klamra zapewnia mocne i wygodne zapięcie buta
5. Zapięcie na przylepce
Wydłużone przylepce pozwalają na dokładne dopasowanie stopy do buta. Regulowana długość przylepców.
6. Krzyżowy przylepiec
Takie zapięcie pozwala na lepsze dopasowanie się do kształtu stopy. Regulowana długość przylepca
7. Watowany język
Watowany język zwiększa komfort
8. Aluminiowy pierścień przylepca
Aluminiowe pierścienie są lekkie i nie ulegają korozji
9. Profilowana wkładka
Zapewnia naturalne dopasowanie się stopy i wygodę
10. Kształtowana pięta
Anatomiczna konstrukcja oraz wzmacniany przylepiec poprawiają ułożenie pięty
11. Odblaski na przylepcach i pięcie
Bezpieczeństwo. Rowerzysta jest widoczny w nocy na drodze
12. Płyta podeszwy
Płyta w warstwie środkowej podeszwy zapewnia sztywność podczas pedałowania i zarazem
giętkość podczas chodzenia. Specjalne wzmocnienie poprawia kontakt z pedałem. Elastyczna guma
zapewnia wygodę chodzenia
13. Odblask pięty
Bezpieczeństwo. Rowerzysta jest widoczny w nocy na drodze
14. Środkowa warstwa podeszwy z nylonu i włókna szklanego
Sztywność podczas pedałowania i wygoda podczas chodzenia
15. Wzmacniany nosek
Chroni palce przed urazami
16. Przyczepny bieżnik
Specjalne ukształtowanie bieżnika zapewnia doskonałą przyczepność do
każdej nawierzchni oraz zapobiega gromadzeniu się zabrudzeń
17. Sportowa podeszwa
Niskoprofilowana gumowa podeszwa, wygodna podczas chodzenia
18. Montaż kolców
Dołączan kolce zwiększają przyczepność na błocie i piachu.